Czy bank odpowiada za kradzież pieniędzy z konta?

Padłeś ofiarą kradzieży internetowej? Dowiedz się, gdzie możesz zgłosić się z tym problemem. Poznaj swoje prawa i sprawdź, co zrobić, gdy z twojego konta zniknęły pieniądze

Zanim dojdzie do kradzieży

Kradzież pieniędzy z kontaCoraz bardziej pomysłowe cyberprzestępstwa to cena, którą przyszło nam zapłacić za cyfryzację sektora finansowego. Niezależnie od stosowanych przez banki zabezpieczeń najsłabszym ogniwem w tym systemie pozostaje użytkownik. Chcąc zminimalizować ryzyko kradzieży:

-nie podawajmy nikomu danych do swojego konta,
-pilnujmy numeru PIN,
-nim skorzystamy z bankowości elektronicznej upewnijmy się, że na pewno jesteśmy na stronie swojego banku,
-nie korzystajmy z publicznych (i niezabezpieczonych) sieci WiFi,
-nie klikajmy w podejrzane linki, które rzekomo mają przekierować nas do płatności,
-wszystkie wątpliwości zgłaszajmy niezwłocznie na infolinii swojego banku.

Jak odzyskać skradzione pieniądze? Instrukcja krok po kroku

To czy uda nam się odzyskać pieniądze zależy głównie od tego jakie działania (i jak szybko podejmiemy).

  1. Powiadom bank o kradzieży – najszybciej zrobisz to korzystając z infolinii banku. Od tego momentu to on zajmie się ustaleniem jak doszło do nieautoryzowanej transakcji. Co oczywiste, największe szanse na odzyskanie pieniędzy mamy wówczas, gdy nie ułatwiliśmy złodziejom zadania, gdy nasz komputer był odpowiednio zabezpieczony, a my nie korzystaliśmy z publicznych sieci, ani nie klikaliśmy w podejrzane linki.

    Ten punkt jest tak istotny również dlatego, że to bank może zablokować złodziejom dostęp do naszego konta i uniemożliwić im wykonanie kolejnych operacji. W niektórych przypadkach czujność użytkownika może udaremnić próbę kradzieży. Tak będzie np. wówczas, gdy atak polegał na podmianie rachunku bankowego. Wtedy odpowiednio wcześniej poinformowany bank może powiadomić o wszystkim bank odbiorcy (złodzieja), a ten zablokuje przelane środki. Nie znaczy to jeszcze, że od razu wrócą one do ich posiadacza, ale dzięki szybkiej reakcji wszystkich zaangażowanych podmiotów, nie trafią również w ręce oszustów.

  2. Poinformuj o wszystkim policję – to kolejny krok, który będziesz musiał wykonać, jeśli padłeś ofiarą cyberataku. Niestety to, że policja złapie tych, którzy dopuścili się przestępstwa jest mało prawdopodobne. Powiadomienie odpowiednich służb zwiększy jednak szanse na to, że bank rozpatrzy naszą reklamację. Jednak gwarancji, że się do nie przychyli – NIE MA.
  3. Złóż reklamację w banku – możesz zrobić to osobiście w oddziale, telefonicznie, mailowo albo listownie. Najszybsza i najbezpieczniejsza jest pierwsza opcja, gdyż udając się bezpośrednio do banku będziesz miał pewność, że twoja reklamacja na pewno dotrze do adresata.

Każda sytuacja w której z naszego konta zniknęły pieniądze, rozpatrywana jest indywidualnie. Jeśli bank nie chce uwzględnić złożonej reklamacji, możemy skorzystać z arbitrażu bankowego. Pamiętajmy jednak, że jeśli sami nie zatroszczyliśmy się o bezpieczeństwo naszych finansów, bank może nie wypłacić nam odszkodowania. Sytuacją gdy nasza reklamacja nie zostanie rozpatrzona może być np. ta, gdy dane do swojego konta podaliśmy osobie trzeciej i to ona padła ofiarą oszustów. O interesy konsumentów korzystających z sektora finansowego dba Rzecznik Finansowy. Może on podjąć określone działania z urzędu lub na wniosek konsumenta i za jego zgodą (np. wówczas, gdy złożona przez niego reklamacja nie została z różnych przyczyn uwzględniona).

Składając reklamację w banku należy:

-opisać to jak doszło do kradzieży,
-wyjaśnić, że nie mieliśmy świadomości, że podejmując określone działania, narażamy się na utratę środków (wszak nikt nie chce zostać okradziony),
-powiadomić bank o tym, że o popełnieniu przestępstwa poinformowaliśmy już policję.

Ile trwa odzyskanie pieniędzy?

Bank na to, by rozpatrzyć złożoną przez nas reklamację ma 30 dni. Jeśli sprawa jest szczególnie skomplikowana, czas ten może wydłużyć się do 60 dni (bank ma jednak obowiązek poinformować nas o tym, że rozpatrzenie reklamacji potrwa dłużej). W sytuacji, gdy nie otrzymamy od banku żadnej odpowiedzi w wymaganym na to terminie, mamy prawo uznać, że reklamacja została rozpatrzona na naszą korzyść.

A może arbitraż bankowy?

Jeśli w ciągu 30 dni bank nie odniesie się do naszej reklamacji lub jej nie uzna, możemy skorzystać z pomocy arbitra bankowego. Jeśli przyzna on rację klientowi, bank nie będzie mógł się od tego odwołać i nie pozostanie mu nic innego jak uznać zasadność reklamacji. Chociaż instytucja ta została powołana przez Związek Banków Polskich, to jak pokazuje praktyka arbiter nie wierzy ślepo bankom. Jeśli jednak opowie się po stronie instytucji finansowej, to klient nadal będzie mógł się od tego werdyktu odwołać.

Alternatywą dla skorzystania z usług arbitra (ten nie zajmuje się wszystkimi sprawami) jest skontaktowanie się z prawnikiem lub z rzecznikiem praw konsumentów. Będziemy musieli zrobić to m.in. wtedy, gdy kradzież dotyczy kwoty wyższej niż 8000 złotych.

Gdy karta płatnicza dostanie się w ręce złodziei…

W sytuacji, gdy oszuści wykorzystają naszą kartę płatniczą, musimy jak najszybciej ją zastrzec. Czas reakcji jest tu o tyle istotny, że jesteśmy odpowiedzialni za pieniądze, które zostaną wypłacone nim zastrzeżemy kartę. Pomocne może okazać się ubezpieczenie karty płatniczej, choć jeśli bank wykaże, że do kradzieży doszło z powodu naszego niedbalstwa, to nie odda nam nawet złotówki. Jeśli karta nadal spoczywa w twoim portfelu, a mimo to zniknęły z niej środki, może to oznaczać, że złodzieje zeskanowali znajdujące się na niej dane i w ten sposób zyskali dostęp do twoich pieniędzy.

Kradzież pieniędzy z konta. Podsumowanie

Pamiętajmy, że za niefrasobliwe podejście do bezpieczeństwa naszych finansów możemy zapłacić wysoką cenę, gdyż odzyskanie skradzionych środków nie jest proste. Zwłaszcza jeśli do kradzieży doszło z naszej winy. Szybka reakcja i odpowiednie działania sprawią, że bank przychylniejszym okiem spojrzy na złożoną przez nas reklamację i być może zwróci nam te pieniądze, które zniknęły z naszego konta.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *